سال نو مبارک

تعظیم به آن که هفت سین را رسم کرد!

بیا تعظیم کنیم به روح پاک آن انسان زیبا اندیشی که در یک بهار باشکوه به خود گفت: هفت سینی را ترسیم می کنم تا خاطره هفت سین زیبا در هر بهار زنده شود:

سیر. سبزه. سکه. سمنو. سماق. سیب و سرکه!

هفت نشان زیبای اقتدار یک انسان که یک روز با خود گفت این هفت قلم اگر سر سفره ای جمع شود می تواند بهاری زیبا و پرشگون به همراه آورد. بیا تا روح این انسان بزرگ اندیش و روح تمام آنانی که این رسم زیبا را سالیان دراز حفظ کردن و تداوم بخشیدن بزرگ بشماریم و به این ارواح خوب گذشتگانمان تعظیم کنیم.

بیا حرمت گذاشتن بر ایده های خوب گذشتگانمان را یاد بگیریم و به همه ی کسانی که هفت سین را به سخره می گیرند و سیخ و سمور و سیاهی و .... را پیشنهاد می کنند، تذکر دهیم که در پس ایده ها، تمثیل ها، رسوم و سنت های همه ی ملت های جهان پیام هایی بسیار زیبا و ره گشا است که اگر درست درک شوند می توانند، میلیونها مشکل و مسئله نسل قرن 21 را در چشم به هم زدنی محو کنند.

بهار و عید فرصت خوبی است برای آنکه با ظرافت و هوشیاری به رسوم و سنت های پر نغز و پیام آور گذشتگان نظر افکنیم و از دل قرن ها، زیبایی افکار اجداد خود را درک کنیم و آن را به زبان روز خودمان ترجمه کنیم.انسان قرن بیست و یک شدیدا به این پیام های انرژی بخش نیاز دارد. رفتن به کوه و صحرا در سیزده نوروز و سبزی گره زدن یک پیام دارد، آنرا مسخره نکن و روی پیام مستتر در این رسم تامل کن. ببین چگونه دختران و پسران دم بخت با شور و شوق سبزی های نورس بهار را گره می زنند و از مادر واقعی خود" طبیعت" و از کل هستی و کائنات همسر و همدم خود را طلب می کنند. ببین چگونه بزرگان قوم به نام عید دیدنی به دیدارشان می رویم خوشحال می شوند و به جای نگرانی و غم و غصه می خندند. بیا در این بهار به جای مسخره کردن رسوم و سنت ها روی آنها تامل کنیم و از دل آنها پیام موفقیت را بیرون آوریم.نسل قرن بیست و یک شدیدا به این پیامها نیاز دارد.

برندگان و بازندگان

برنده متعهد می شود،بازنده وعده می دهد.

وقتی برنده ای مرتکب اشتباه می شود،می گوید: اشتباه کردم.

وقتی بازنده ای مرتکب اشتباه می شود،می گوید: تقصیر من نبود.

برنده بیش از بازنده کار انجام می دهد، و در انتها باز هم وقت دارد.

بازنده همیشه آنقدر گرفتار است که نمی تواند به کارهای ضروری به پردازد.

هراس برنده از باختن به آن اندازه نیست که بازنده باطنا از برنده شدن دارد.

برنده به بررسی دقیق یک مشکل می پردازد.

بازنده از کنار مشکل گذشته، و آن را حل نشده رها می کند.

برنده می گوید:بیا برای مشکل راه حلی پیدا کنیم!

بازنده می گوید:هیچ کس راه حلی را نمی داند.

برنده می داند به خاطر چه چیزی پیکار می کند،و بر سر چه چیزی توافق و سازش می نماید.

بازنده آن جا که نباید، سازش می کند، و به خاطر چیزی که ارزش ندارد، مبارزه می کند.

برنده با جبران اشتباهش، تاسف و پشیمانی خود را نشان می دهد.

بازنده می گوید: متاسفم، اما در آینده اشتباه خود را تکرار می کند.


اعتماد به نفس در ۱۰ روز

راز پنجم : به خود برسید.

به خود رسیدن یعنی داشتن اعتماد به نفس و توجه به خود.

حدیثی داریم که حتما قبل از خروج از خانه به آینه نگاه کنید.

پیامبر ما، همیشه با خود، شانه و آینه و مسواک همراه داشت و از عطر استفاده می کرد. اینها همه یعنی توجه به خود و خودشیفتگی.

شما همیشه در هر شرایطی باید به خود برسید. چه در تنهایی، چه در جمع، چه در منزل، چه در مسافرت، چه پیش آشنایانُ چه در غربت، چه در منزل بیگانگان و چه در جایی که هیچ کس به خود نمی رسد.

به خود رسیدن، به هیچ وجه نشانه لوس بودن و افاده ای بودن نیست.

به هیچ عنوان با لباسی که به پاکیزگی و اطو دار بودن آن مطمئن نیستید، از منزل خارج نشوید. به غیر از مردم بی قید و بندُ همه مردم با توجه به سر و وضع خود و اطمینان یافتن از مرتب بودن آن، از منزل خارج می شوند.

در منزل هم به خود برسید. لباسهای مرتب بپوشید. هر دو ساعت یکبار جلوی آینه بروید و خود را وارسی کنید. کفشهایتان را واکس بزنید. هماهنگ و موزون لباس بپوشید. برنامه هایی برای تفریح و سرگرمی خود داشته باشید. به آرامش و استراحت و نیازهای ضروری خود، بسیار توجه کنید. ورزش کنید. ورزش نکردن یعنی عدم توجه به سلامتی و تناسب اندام.

اجازه ندهید که زیاد چاق شوید یا تکیده و لاغر باشید.

اگر چه خوب ظاهر شدن در جمع اثر خوب و مثبت گذاشتن روی دیگران، خیلی عالی است. هدف اصلی و اولیه شما باید این باشد که به خود برسید تا احساس شایستگی کنید.

تمرین

به خود برسید.

هرچند وقت یکبار به آرایشگاه خوب بروید.

کفشهایتان را برق بندازید.

لباسهایتان همیشه تمیز و اتو کرده باشد نه لزوما گران قیمت.

از عطر استفاده کنید.

تا می توانید سر و وضع بهتری داسته باشید.

زیر باران، بدون چتر راه نروید. نگویید از این کار لذت می برم.

واقعیت این است که هنگام به دست گرفتن چتر، فکر می کنید جدا از مردمید و یا لوسید!یعنی رفتار خود شکانه خود را اینطور توجیه می کنید؟

به خاطر داشته باشید : ظاهر شما با شما و دیگران حرف می زند.

خودتان را متشخص جلوه دهید. این کمک می کند برای خودتان ارزش قائل شوید. شعار یک شرکت پوشاک آمریکایی این است‌:

خوب لباس بپوشید والا برایتان گران تمام می شود.

گاهی اوقات افراد در ژولیدگی و آشفتگی قصد جلب نظر و توجه دارند. موهای خود را آشفته و چهره را ژولیده می کنند. وضعیتی رمانتیک همچون نقاشان و نوازندگان عجیب و غریب به خود می گیرند. جالب این جاست که بدانید هنرمندان و خصوصا دو گروهی که ذکر شد به دلیل عدم برقراری ارتباط و عدم رسیدگی به خود اعتماد به نفس ضعیفی دارند.

اعتماد به نفس در ۱۰ روز

راز چهارم : با جسم خود خوب رفتار کنید.

اگر عاشق خود هستید و شیفته انسانیت خود گشته اید، باید به شکلی احساس خود را نسبت به خود نمایان سازید.

چگونگی رفتار شما به جسم خودتان، بیش از هر چیز دیگری، میزان خودشیفتگی شما را نشان می دهد. (نه از اون خودشیفتگی های کاذب، هر چیز تعادلش و مطلوبش درسته عزیزانم).

چقدر از جسم خود مراقبت می کنید و به سلامت تن خود بها می دهید؟

اگر واقعا خودتان را دوست داشته باشید، از هر آنچه که به جسم و تن شما آزار می رساند و به سلامت و تندرستی شما لطمه وارد می کند، دوری می جویید.

پرخوری، یکی از نشانه های خودشکنی است نه خودشیفتگی.

هرجا کسی را دیدید که بسیار پرخور و شکمو بود، مطمئن شوید که او فاقد اعتماد به نفس عالی و خودشیفتگی مطلوب است. چون‌ :

پرخوری، بیماری، رنجش، و آزار رسانی به جسم را همراه می آورد.

وقتی شما جسم سالم، شاداب و سرحالی نداشته باشید، مشکل می توانید عاشق خود باشید.

جسم خود را با عشق غراوان دوست داشته باشید. رژیم غذایی درستی را اختیار کنید. به اندازه بخوابید. لباس سبک و راحت و نرمی بپوشید. کفش راحت به پا کنید. هر روز حمام کنید (اگر هر روز باشد باعث سوختن چربی های کبدی می شود و اگر یک روز درمیان باشد شما را چاق می کند). از سیگار و .... به شدت دوری کنید. ورزش کنید. کوه پیمایی کنید. نفس عمیق بکشید.

تمرین

از امروز به بعد با جسم خود خوب رفتار کنید.

اعتماد به نفس در ۱۰ روز

راز سوم : خود را تشویق و ستایش کنید.


به خاطر کوچکترین کار خوبی که انجام می دهید، خود را ستایش و تشویق کنید.

شما عادت کرده اید برای کارهای بد و نادرست خود، هزاران بار خود را سرزنش کنید. اما یکبار هم خود را شایسته تشویق و ستایش ندانسته اید.

چرا وقتی کار خوب و درستی انجام می دهید، برای خود کف نمی زنید؟ و به خود آفرین نمی گویید؟ انجام همین کارها به ظاهر ساده ممکن است در نظر شما بی معنی و بیهوده باشند، رشد اعتماد به نفس شما را تسریع می کند.

الان شما دارید یک کار مثبت می کنید، دارید مطلبی برای تقویت اعتماد به نفس خود می خوانید، همین الان شما شایسته تشویق شدن هستید. پس چرا معطلید؟ به خود آفرین بگویید. برای خود کف بزنید. یا آنکه به خود قول دهید که به خاطر این کار مثبت، بعدا خود را به خوردن بستنی، پیاده روی، سینما، گردش در پارک و ... دعوت می کنید و در اولین فرصت به قول خود عمل کنید.

هیچ یک از کارهای مثبت خود را کوچک و بی اهمیت، تلقی نکنید.

خداوند فرموده : که به خوبیهای ما، حتی اگر ذره ای باشد، پاداش می دهد و هرگز در سنت الهی، اجر نیکوکاران ضایع نمی شود.

اگر توجه به کارهای نیکو و پاداش دادن به آنها، سنت خداست، ماهم جانشین خدا در زمین هستیم، باید از این سنت پیروی کنیم.

هم اکنون فکر کنیدو ببینید که از آغاز تا کنون، چقدر کار مثبت و نیکو انجام داده اید؟ خود را به خاطر تک تک این کارها باید تشویق کنید.

اگر یک ساعت، خوب، درس خوانده اید، اگر سخن نیکو و سنجیده ای گفته اید، اگر در مشکلی صبور بوده اید، اگر اطاقتان را مرتب کرده اید، و اگر هر کار مثبت دیگری انجام داده اید، یادتان نرود که خود را تشویق کنید.